Πέμπτη 20 Σεπτεμβρίου 2018

Ένα αριθμητήριο και ... οι ιστορίες του!

Όλα ξεκίνησαν όταν, σε μια από τις καθιερωμένες, αλιευτικές μου, διαδικτυακές αναζητήσεις, έπεσε το μάτι μου σ' αυτήν την εικόνα:

Μόλις είδα την ιδέα, όπως ήταν επόμενο, την "ερωτεύτηκα"! Εκείνη τη χρονιά είχα πρώτη τάξη και ένας τέτοιος πίνακας θα ήταν ό,τι πρέπει για τα πρώτα αναγνωστικά βήματα των μαθητών μου. Πώς, όμως, θα έβρισκα ένα τέτοιο χρήσιμο εργαλείο; Πώς θα μπορούσα να φτιάξω έναν τέτοιο πίνακα; Τη λύση την έδωσε ένα παλιό επιδαπέδιο αριθμητήριο. Θα μου πείτε ότι και ένα αριθμητήριο είναι εξίσου χρήσιμο μαθηματικό εργαλείο. Ωστόσο, μπορούσα να αντικαταστήσω τη χρήση του με κάτι παρεμφερές, ενώ έναν πίνακα σαν κι αυτόν της εικόνας δεν θα μπορούσα με τίποτα να βρω! Έτσι, το αριθμητήριο μεταμορφώθηκε και έγινε κάπως έτσι:
Η ιδέα έγινε πράξη! Τύληξα το αριθμητήριο με μπλε γκοφρέ χαρτί. Έπειτα έκοψα διαφανές χαρτί περιτυλίγματος σε οριζόντιες λωρίδες, τις οποίες κόλλησα πάνω στο γκοφρέ με τέτοιον τρόπο ώστε να υπάρχει άνοιγμα στο πάνω μέρος τους. Έτσι, η διαφάνεια λειτουργούσε σαν θήκη, όπου έβαζα ανακατεμένες λέξεις από την ενότητα "Πού είναι ο Άρης;". Κάθε παιδί σηκωνόταν και προσπαθούσε να διαβάσει την πρόταση που σχηματιζόταν. 


Επίσης, υπήρχαν φορές που έλεγα στα παιδιά να σχηματίσουν συγκεκριμένη πρόταση, επιλέγοντας τα ίδια την κατάλληλη λέξη και βάζοντάς την στην κατάλληλη θέση.


Επειδή, όμως, όπως καταλαβαίνετε, ένα αριθμητήριο είναι γνωστός ένοικος σε πολλές τάξεις, ένα τέτοιο φιλοξενούσε και την δευτέρα τάξη της επόμενης χρονιάς. Τότε είχαμε μάθει φυσικά να διαβάζουμε, αλλά ήτανε μοίρα του να μην παίξει πάλι τον ρόλο του! Όπως είναι γνωστό, στη Β' τάξη μαθαίνουμε για τα βασικά στοιχεία της ιστορίας (τίτλος, αρχή, μέση, τέλος, το πρόβλημα, η λύση του προβλήματος, οι ήρωες, ο τόπος, ο χρόνος κ.τ.λ.). Έτσι, λοιπόν, το αριθμητήριό μου μεταμορφώθηκε και έγινε κάπως έτσι:

Αυτήν τη φορά κόλλησα χαρτί του μέτρου και έβαλα διαχωριστικά από χαρτόνι κάνσον. Κόλλησα και πάλι με κόλλα στικ τις διαφάνειες και έπειτα τους κύκλους με τις εικόνες αναδιήγησης ιστοριών. Η διαφάνεια έδινε τη δυνατότητα στα παιδιά να γράφουν και να σβήνουν τα ζητούμενα στοιχεία της ιστορίας. 


Οι συγκεκριμένες εικόνες είναι άκρως βοηθητικές, καθώς οργανώνουν την αναδιήγηση της ιστορίας και συγκεντρώνουν τα βασικά σημεία της στο μυαλό των παιδιών. Με αυτόν τον τρόπο σταδιακά το παιδί αναπτύσσει τεχνικές αφήγησης αρχικά προφορικά και έπειτα γραπτά. Οι εικόνες αυτές μπορούν να κολληθούν εναλλακτικά σε γλωσσοπίεστρα, παίζοντας τον ίδιο ακριβώς ρόλο.


Κάπως έτσι ένα αριθμητήριο ξεπέρασε τον εαυτό του! Πώς φαίνεται, όμως, η δασκάλα με το θεωρητικό μυαλό;;;
Αν θέλετε κι εσείς να αξιοποιήσετε αυτές τις εικόνες, μπορείτε να κάνετε κλικ στο παρακάτω αρχείο:

Εύχομαι να σας φανεί χρήσιμο!
Ανθούλα

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου